piatok 7. marca 2014

PREČO JE DOBRÉ MAŤ SVOJHO KNIŽNÉHO HRDINU

Na svoju prvú knižnú hrdinku si pamätám veľmi dobre. Volala sa Terry, mala 15 rokov, bola neobyčajne drzá, nosila fialové vlasy, iná, neznášala dospelých, chodila bosá po rozpálených nemeckých uliciach, najradšej trávila čas sama a bola strašne silná.

Terry bola hlavnou hrdinkou románu Lady Punk (1994). Knihu som čítala ako dvanásťročná a niektoré jej časti si v mysli vybavujem doteraz. To ako vzpurne dokázala hlavná hrdinka vzdorovať okolnému svetu a ako som závidela jej zdanlivo silné „brnenie“, ktoré nosila, aby bola chránená.

Potom sa ku mne za pár rokov dostala kniha od Petera Hoega – Cit slečny Smilly pre sneh, ktorá je moja naprostá, absolútna srdcovka, jednička. Najobľúbenejšia a najlepšia kniha akú som kedy čítala.


Smilla síce nie je punkerka navonok, ale dušou je to rebelka. Naprosto neskrývane a fanaticky som knihu čítala znovu a znovu. Fascinovala ma Smillina nebojácnosť, jasné, logické myslenie, tichá introvertná povaha, ktorá sa však vedela zapeklite orientovať v nebezpečnom svete.



Mimochodom, si myslím, že táto kniha stála na začiatku súčasného trendy fenoménu severských detektívok. Cit slečny Smilly bola pilotnou knihou, ktorá započala ten nezastaviteľný príliv zasnežených krutých a napínavých príbehov zo severu.

A nakoniec pán StiegLarsson stvoril misis LisbethSalander. Tú divnú stalkerku, hackerku, punkerku, rebelku a celá temná séria Milénia ma totálne pohltila… A vytrvala až doteraz.


Silné ženské charaktery v literatúre ma fascinovali odjakživa. A doteraz s určitosťou nedokážem vysvetliť prečo. Asi preto, lebo mi pomáhali prekonávať moje vlastné obavy, strachy a pochybnosti. Keď som v živote len raz pocítila rezignáciu, pocit toho, že chcem niečo vzdať, spomenula som si na Lisbeth alebo Smillu a vedela som, že dokážem všetko čo chcem.

Nie je to čarovné? Mám v knihách stokrát radšej inteligentné ženské protagonistky ako prihlúple hrdinky, ktoré sa v celom príbehu len hihňajú a vedú nezmyselné dialógy „o vzťahoch“. Mám rada ženy činu. Hrdinky, ktoré sa neboja hovoriť čo si myslia, s ľahkosťou nasadnú na motorku potom, čo niekomu nakopali prdel, zároveň sú však v hĺbke duše nesmierne krehké a citlivé.


Všetky moje obľúbené hrdinky majú spoločné rysy:

  • Byť nezávislou a nezadanou neznamená vždy to, že vás nikto nechce, ale to že nezávislou ste sa jednoducho ROZHODLA byť.
  • Nebáť sa v tme ničoho a nikoho.
  • Používať svoj mozog viac než svoje šminky.
  • Jazdiť na motorke, nosiť punkový účes a používať sarkazmus je dovolené. Vždy!
  • Naučiť sa naivne nedôverovať, ale dôkladne preverovať.
  • Tvrdohlavosť a drzosť je vždy cesta k tomu, čo chcete dosiahnuť.
  • Vždy byť silná a nikdy sa nenechať ničím a nikým zraziť na kolená.
  • Vždy hľadať pravdu a konať spravodlivo.
  • Byť rafinovaná a zároveň nenápadná tam, kde to situácia vyžaduje.
  • Chrániť tých, ktorí to potrebujú. 

Myslím, že hrdinovia, s ktorými sa stotožňujeme veľa vypovedajú o nás samých. Odrážajú náš charakter. Alebo nám len ukazujú, akými by sme chceli byť? Je fascinujúce, že niekto úplne cudzí, sediac v prítmí svojho notebooku dokáže pomocou ukladania a písania slov vytvoriť prakticky z ničoho postavu, s ktorou ste schopní sa maximálne zžiť, sledovať so zatajeným dychom každý jej pohyb, čin a slovo. Spisovatelia sú bohovia.



Ďakujem Larssonovi a Hoegovi za to, že stvorili Smillu a Lisbeth. Možno to znie sentimentálne, ale tieto ženy ma sprevádzajú životom už veľmi dlhú dobu a čerpám z ich vzoru a sily doteraz. A naďalej určite budem…

A dúfam, že raz aj moja dcérka v knihách objaví svojich pravých hrdinov, ktorí ju budú múdro viesť, dodávať silu a guráž. Knihy sú, sakra, viac, než len príbehy… Postavy v nich pre niekoho znamenajú oveľa viac, než len hlavného hrdinu románu.

A za to im ďakujeme…



Kto je váš osobný knižný hrdina? S kým sa stotožňujete vy? A čo ste sa od nich naučili? 

6 komentárov:

  1. Oblíbené postavy...o těch bych dokázala mluvit hodiny. :D Já teda musím říct, že u mně jsou to většinou mužské postavy, ani nevím proč, ale na žádnou ženskou postavu, kterou bych si oblíbila víc, než ty ostatní, jsem ještě nenarazila. Moji TOP 3 nejoblíbenější hrdinové jsou Remus Lupin z Harryho Pottera, Jean Valjean z Bídníků a Atticus Finch z Jako zabít ptáčka (momentálně - třetí příčka je proměnlivá). Pokud tyhle postavy znáte, tak asi víte, co mají společného. :) Zkrátka mám slabost pro lidumily s těžkým životem. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Oh, ďakujem stokrát za komentár, už som myslela, že nikto žiadneho knižného hrdinu nemá! Pritom som fakt zvedavá ako to je u iných, takže som veľmi vďačná za Tvoj koment. Čo sa týka mužských hrdinov, ja sa s nimi nejako neviem stotožniť, vždy ich pozorujem z tej "ženskej" stránky, zamilovávam sa do nich, obdivujem ich, ale jednoducho, neviem do nich pri čítaní vstúpiť, neviem príbeh vnímať ich očami, vždy ich pozorujem z odstupu. Mám to tak prirodzene, preto tiež ženské postavy :-) Lidumily s těžkým životem - to je milá charakteristika hrdinov :-) proste máš rada drámu, no .-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Hezký článek :-)
    Asi nemám vyloženě žádného „knižního hrdinu“, ale postava, která pro mě je hodně inspirativní, je Egypťan Sinuhet. Asi proto je to i jedna z fakt mála knih, které jsem dokonce četla dvakrát :-) Líbil se mi jeho přístup k životu, jak rád poznával a učil se nové věci a nebavilo ho ustrnout v něčem pohodlném... Pamatuju si jednu větu, kde se myslím chystá zas vyrazit do nějaké nové země, a v ní říká, že tam chce jet, aby zjistil „zdali mi má co říci“ – že prostě chce poznávat něco nového ne z nějaké vypočítavosti nebo praktičnosti, ale jen proto, aby zjistil, zda tam nenajde něco, co ho posune někam dál, nebo ho to bude nějak inspirovat. To se mi líbilo :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahoj Annamae, ďakujem za zaujímavý komentár :-) Úplne konanie Sinuheta chápem, tiež veľmi rada idem niekde kde ma nikto nepozná a je mi všetko cudzie. Má to neopakovateľný nádych nepoznaného a je to vzrušujúce.. Takže máš rada odvážne a dobrodružné knižné postavy, to je super :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Skvělý článek, já musela okomentovat až teď, protože přes mobil to nejde dobře. Moc se mi líbí jak jsi to napsala. A Cit slečny Smilly pro smích mám v seznamu už děsně dlouho a nikdy se na ní nějak nemůže dostat, ale teď jsi mě opravdu nalákala. Lisbeth jsem si také oblíbila, nejdřív jsem si říkala, pane bože, co je to za divnou holku, ale postupně jak jsem jí poznávala, se mi jak se říká, dostala pod kůži. Kdybych měla přemýšlet o mé oblíbené postavě, tak bych musela asi dlouho přemýšlet. Když nad tím přemýšlím, mám ráda ty postavy, které jsou pro mě aktuální, které odráží moje momentální rozpoložení a city nebo to, čeho bych zrovna chtěla dosáhnout. Vždycky jsem měla ráda Elizabeth z Pýchy a předsudku, protože byla taková svoje, nenechavála se za každou cenu svázat konvenci, ale přitom to byla stále krásná a okouzlující dáma. Pak souhlasím s eM o Jean Valjean z Bídníků. A v poslední době také Augustus z Hvězdy nám nepřály, protože mi dokázal, že i v takové těžké životní situaci se dá žít a ne jen přežívat. Bylo by toho hodně. Obecně by se dalo říct, že mám ráda postavy, které nejsou hadrové loutky, nenechají si nic líbit, ale přesto zůstávají vůči svému okolí relativně milé a hlavně vtipné. Ale já obecně nemám problém se s nějakou postavou zžít :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bastera, ďakujem veľmi pekne za pochvalu, vždy ma to vzpruží, keď niekto okomentuje, že som niečo dobre napísala. vždy keď si sadnem nad recenziu, tak mi vstávajú vlasy dupkom, písanie je pre mňa dosť drina. navyše sa mi najlepšie píše po nociach, čo v normálnom pracovnom rytme nie je moc šťastné .-) čo sa týka hrdinov, nie každý má, samozrejme, tých stálych - vyvolených. u mňa sú to potom "lásky" na celý život, ostávam verná :-) každý to máme holt inak. díky moc za milý komentár .-)

      Odstrániť